زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

بچه دهی (Swarming )

بچه دهی Swarming))صفتی ژنتیکی است که طی آن جمعیت کلنی به دو بخش مساوی تقسیم می گردد. این عمل زنبوران عسل از نظر اکثر پرورش دهندگان صفتی نا مطلوب بشمار می آید که مخصوصاً در زنبورستان های بزرگ زنبورداران هزینه و وقت زیادی را صرف کنترل آن می نمایند . اصولاً ازدیاد تعداد کلنی ها در مدیریت های موفق غیر ضروری است اما ازدیاد جمعیت کلنی ها امری موثر در افزایش تولیدات خواهد بود . جلوگیری کامل از بچه دهی کلنی تقریباً عملی نیست ولی در بعضی موارد می توان به مقدار قابل ملاحظه ای از میزان آن کاست .

ادامه مطلب ...

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زهر رنبور عسل

زهر مایعی است روشن ، تلخ مزه و دارای بوی مخصوصی است . PH  آن اسیدی و در مجاورت هوا به سرعت خشک می شود . وزن مخصوص (چگالی) آن 1313 / 1  می باشد . اولین محققی که در دنیا برای جمع آوری زهر اقدام نمود و دستگاهی را ساخت (Benton  . Dr  ) است که هنوز دستگاه او مورد استفاده قرار میگیرد . زهر زنبور عسل در مقابل حرارت و سرما مقاوم می باشد ، ولی در مقابل رطوبت مقاوم  نمی باشد . زهر زنبور عسل به طور کلی از دو ماده آلی عمده تشکیل شده که عبارتند از : آنزیم ها و پروتئین ها.

ادامه مطلب ...

زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل توسط غده تولید کننده زهر زنبوران کارگز ساخته می شود و در داخل کیسه ای به نام کیسه زهر ذخیره می شود و در هنگام نیش زدن زنبور ، از طریق مجرای داخل نیش به داخل بدن حیوان نیش خورده وارد می گردد . در لارو و شفیره زهر تولید نمی شود ولی در زنبورهائی که تازه متولد می شوند مقداری زهر وجود دارد .


ادامه مطلب ...

انجام اقدامات اولیه در برخورد با گزیدگی ها ی زنبور

-زنبور گزیدگی:

گزش زنبورها مخصوصاً زنبورهای وحشی، بدون توجه به ظاهر آن، می توانند خطر جدی برای فرد ایجاد کنند. زنبور گزیدگی ممکن است در اثر نیش  انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز نماید. نیش زنبورعسل ماده، به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می ماند و محتویات کیسه زهر به زخم منتقل می شود. بنابراین برداشتن نیش از روی زخم در اسرع وقت جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است. علائم معمولاً در عرض چند ساعت ناپدید می شود. اگر فرد زنبورگزیده مشکلی در تنفس داشتید و یا تورم شدید وسریع رخ داد باید به پزشک مراجعه شود.

ادامه مطلب ...

انواع زنبور عسل

در هر جمعیت سالم و کامل سه نوع زنبور عسل وجود دارد:

الف:یک ملکه

ب:چند هزار تا چند ده هزار زنبور کارگر

پ:چند صد تا چند هزار زنبور نر

ملکه و همه زنبورهای کارگر ماده اند؛ فرق ایندو در این است که دستگاه تناسلی کارگران ناقص بوده و جفتگیری برایشان ممکن نیست و حال اینکه دستگاه تناسلی ملکه کامل است و امکان جفتگیری برایش فراهم است و جفتگیری هم میکند.

مجموعه ملکه زنبورهای کارگر و زنبورهای نر را«یک جمعیت»زنبور عسل مینامند.محلی که یک جمعیت زنبور عسل در آن زندگی، تولید مثل و رشد میکنند یک«کندو»نامیده میشود.کندو خانه زنبور عسل است ادامه مطلب ...