زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

پرورش زنبور عسل در مشهد


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


برای دیدن بقیه عکس ها به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

تاریخچه زنبورداری در ایران

زنبورداری در ایران سابقه قدیمی دارد.در دوره هخامنشیان نگهداری زنبورعسل در ایران رواج داشته است و از عسل به عنوان یک ماده شیرین غذایی و دارویی استفاده میکردند،پیدا شدن دشته مفرغی در لرستان منقش به شکل زنبورعسل و متعلق به 800سال قبل از میلاد معرف قدمت اشنایی ایرانیان با این حشره مفید است.با پیشرفت پرورش زنبورعسل در اروپا و امریکا وبا ورود کندوهای مدرن و ملکه های هیبرید به کشور (1335 به بعد)علاقه مندانی در نقاط عسلخیز کشور به ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی پرورش زنبورعسل توجه کردند.نگهداری زنبورعسل در اکثر مناطق خوش اب و هوا ومستعد کشور زیاد بوده و هست.در بعضی از مناطق نگهداری کندوهای بومی مرسوم است ولی امار سالهای اخیر نشان میدهد که کندوهای بومی کم شده و جای خود را به کندوهای مدرن داده است.درحال حاضر زنبورداری در کلیه مناطق ایران جز مناطق کویری کشور گسترش پیدا کرده است.

زنبور درمانی

یونانیان در قدیم از عسل و موم برای تهیه انواع غذاها استفاده می کردند. بعدها، نیش زنبور برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شد. بقراط و کنفوسیوس (فیلسوف چینی) از این روش برای درمان بیماران استفاده می کردند.

به خاطر آگاه شدن مردم از اثرات بد داروها، مردم رو به درمان های طبیعی آوردند.

مطب های زیادی برای درمان با نیش زنبور در چین گشایش یافت و به سرعت این روش درمانی دراروپا و آمریکای شمالی رایج شد.

ادامه مطلب ...

زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS مؤثر است


براساس یافته‌های پژوهشگران مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم، زهر زنبور عسل در درمان بیمای MS مؤثر است.


دکتر محمد نبیونی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم و مجری طرح با بیان این که نتایج این تحقیق برای ارائه در کنفرانس «طب تکمیلی» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: در اجرای این تحقیق، بیماری MS به موشهای صحرایی نژاد «ویستار» القا شد، سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

ادامه مطلب ...

چگونه زنبورداری را شروع کنیم


از مهمترین شرایط این شغل شخص خود شما که باید دانست توانایی جسمی و مالی در ابتدا این کار را دارا می باشید یا نه . به نظر بند زنبور داری باید یا شغل اول باشد یا شغل دوم در صورتی که شغل اول سبک و با وقت فراغت زیاد باشد برای نمونه معلمان و بعضی از کارمندان .


اگر من بخوام به طور خلاصه شغل زنبور داری را معرفی کنم . باید بگویم . زنبور داری به 3 فصل بهار ، تابستان و زمستان تقسیم می شود .

فصل و اول فصل بهار از اول اسفند ما شروع می شود و وظیفه زنبور دار این است که ابتدا از با یه بازدید سطحی از سلامت کندو ها و وجود ملکه اطمینان کسب نموده و هفته ای 3 مرتبه به کندو ها شربت 1 به 1 داده تا به اوایل فروردین می رسید در این زمان جمعیت زیاد شده و وظیفه ما این است که به طور متوسط هر 8 روز یک مرتبه از هر کندو بازدید نموده تا از اردو زدن کندو جلو گیری نماییم و قاب های سیاه و کهنه را از کندو خارج و برگ موم تازه به کندو می دهیم .اگر کندو با جمعیت بیش از 10 قاب مشاهده کردیم به کندو طبق می دهیم . این فصل پر کار ترین فص زنبور داری می باشد و تا اول خرداد به طول می انجام .

فصل دوم فصل تابستان می باشد که فصل برداشت عسل و کوچ و مراقبت از کندو ها و فصل اوج سم پاشی ها می باشد . این فصل تا اواخر شهریور به طول می انجامد .

ادامه مطلب ...

لوازم کار زنبورداری (2)



وَ اوحی رَبُّکَ الی النَّحلِ أن إتّخِذِی مِن الجِبالِ بُیُوتا و مِن الشَّجَرِ و مَمّا یَعرشُونَ ثُمَّ کُلی من کُلِّ الثَّمراتِ فأسُلِکی سُبُلَ رَبِّکَ ذُلَلاً یَخرُجُ مِن بُطونِها شرابٌ مُختَلِفٌ ألوانُهُ فیهِ شِفاءً للِنّاسِ إنَّ فی ذلکَ لَآیهً لِقومٍ یَتفکّروُنَ (نحل : 69-68)

«و خدا به زنبور عسل وحی کرد که از کوهها و درختان و سقفهای رفیع منزل گیرید. و پس ازمیوه‌های شیرین وحلاوت گلهای خوشبو تغذیه کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپوئید آنگاه از درون آنها شربت شیرین به رنگهای مخلتف بیرون آید که در آن شفای مردمان است. در این کار نیز نشانه قدرت خدا برای متفکران پیداست».

وسایل کار زنبورداری
در صنعت زنبورداری مانند سایر فنون از وسایل مخصوصی استفاده می شود که امکان نتیجه گیری بهتری را فراهم می آورد،در این قسمت به توضیح و تشریح این ادوات می پردازیم.

ادامه مطلب ...

لوازم کار زنبورداری (1)

1 – کلاه توری

2 - دستکش (چرمی ،کتانی و . . . )*

3 – دودی

4 – چنگال

5 – قاشق پیوند

6 – استراکتور


7 – فرم چوبی

8 – سطل های عسل

9 – فاب پیوندی ( برای تکثیر ملکه)
ادامه مطلب ...

محققان در ایلینویز آمریکا مکانیزم طولانی بودن عمر ملکه زنبور عسل


ملکه زنبور عسل از نظر ژنتیکی با کارگران کندو یکسان است اما 10 بار بیشتر زندگی می کند و بر خلاف خواهران نابارورش، در طول زندگی اش مولد باقی می ماند. یک بررسی در دانشگاه ایلینویز در باره مکانیسم های مولکولی که مسئول این واگرایی هستند ایده های جدیدی ارائه دادند. مطالعه در نسخه آنلاین از مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم وجود دارد.

 مراکز تحقیق اثر متقابل سه عامل را در تولید مثل، رشد و یا طول عمر دخیل دانسته اند. اول: ویتلوژنین(Vg)، پروتئین زرده ای که در تولید مثل مهم است، اما معلوم شده که در طول عمر زنبوران کارگر هم دخالت دارد. دوم: هورمون جوانی، که در رشد و بلوغ نقش دارد. سوم: یک نشان دهنده مسیر  انسولین IGF-1، که در پیری، باروری و سایر فرآیندهای بیولوژیکی در مهره داران و بی مهرگان مهم است.

       این مطالعه، این عوامل را در زنبورهای عسل ملکه بررسی می کند. محققان می خواهند بدانند چگونه ممکن است ملکه نسبت به خواهران کارگرش به چنین عمر طولانی دست یابد در حالیکه انرژی بسیار زیادی به تولید مثل صرف می کند؟

استاد حشره شناسی، ژن رابینسون، محقق اصلی در این مطالعه می گوید:‌ "اغلب اوقات روشی که ارگانیسمها به مدت طولانی زندگی می کنند از طریق یک معامله پایاپای با تولید مثل است". "به طور کلی، اشکال زندگی که تولید مثل را تا مراحل بعدی زندگی به تعویق می اندازد تاثیر زیادی دارد. اما ملکه زنبور عسل غذای مخصوص به خود را  دارد و به مقدار زیادی از آن استفاده می نماید. او یک ماشین تخمگذاری است. او 2000 تخم در یک روز می گذارد و در عین حال 10 بار بیش از افرادی که دارای همان ژنوم هستند و نمی توانند تولید مثل کنند عمر می کند."

ادامه مطلب ...

عسل و فواید آن در درمان انواع بیماریها

عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین می‌گویند و عبارت است از شهد گل‌ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می‌کند. وقتی میزان شهد جمع‌آوری شده به حدود “۴۰″ میلی‌گرم رسید، گل‌ها را رها کرده و به سمت کندو پرواز می‌کند. جالب اینکه برای تهیه یک کیلو عسل، زنبور باید شهد “۲۰″ میلیون گل را جمع و به کندو حمل کند. جالب‌تر این است که زنبور عسل خاصیت ثابت گلی دارد، یعنی تا وقتی که مشغول جمع آوری شهد یک گل است، روی سایر گل‌ها نمی‌نشیند.

خواص و مواد موجود در عسل:

عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینکه ویتامین هایی همچونB1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نیز براساس کیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت در آن دیده می شود.

ادامه مطلب ...