زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل یا سوپر کامپیوتر (رایانه) حل مسأله

مسأله‌ای به نام “فروشنده‌ی سیار” (یا  Traveling Salesman)  وجود دارد که زنبورهای عسل به سادگی آن را حل می‌کنند، درصورتی که حل این مسأله سوپرکامپیوترها را کمی دست پاچه می‌کند و ممکن است چند روزی سرگرم حل این مسأله باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده، آن‌ها قادرند کوتاه‌ترین مسیر بین گل‌ها را بپیمایند. مسأله‌ی فروشنده‌ی سیار مسأله‌ای است که در سایت ویکی‌پدیا، به عنوان یک مسأله‌ی بسیار سخت مطرح شده و در آن فروشنده مورد نظر باید کوتاه‌ترین فاصله ی ممکن بین چند شهر‌ را یافته و از هر شهر فقط یک بار عبور کند. به گفته‌ی محققان در دانشگاه کوینز- لندن، زنبورها اولین موجودات در حیات وحش هستند که توانستند این مسأله را حل کنند.


زنبورها برای پرواز، به انرژی زیادی نیاز دارند. بنابراین، آن‌ها سعی می‌کنند کوتاه‌ترین و بهترین راه را در بین شبکه‌ای از گل‌ها پیدا کنند و چیزی که به آن‌ها کمک می‌کند تا راه خانه را پیدا کند، نور آفتاب است. موجودی با چنین مغز کوچکی، فقط درصورتی قادر به انجام این کاراست که حافظه‌ای بسیار قدرتمند داشته باشد.

محققان با آزمایش زنبورها توسط گل‌های مصنوعی، این موضوع را کشف کردند. آن ها قصد داشتند بفهمند که آیا زنبورها می‌توانند گل‌ها را طبق مدلی که در ذهن دارند دنبال کنند؟ یا اینکه، حتی اگر گلی به دیگر گل‌ها اضافه شود ،آیا آن‌ها قادر به کشف و پیمودن کوتاه‌ترین مسیر بین گل‌ها خواهند بود؟ زنبورها مکان گل‌ها را شناسایی می‌کردند و مدلی برای پیمودن کوتاه‌ترین مسیر بین آن‌ها برای خود در نظر می‌گرفتند تا از روی آن مسیر پیش بروند.

با توجه به این که مغز زنبورها برای ما به اندازه‌ی یک نقطه است، این شاهکار کوچکی نیست!

چندی قبل، در همین سال، محققان کشف کردند که زنبورها قادرند چهره‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند زیرا آن ها می‌توانند مدلی از هر چهره را برای خود تجسم کنند. محققان معتقدند، با بررسی و تحقیق بیشتر درمورد مغز زنبورها، شاید بتوان راه حل‌هایی برای برخی از مشکلات شبکه همچون Epidemiology، Traffic Flows و Supply Chain پیدا کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد