زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

کاهش کلنی های زنبور عسل در اروپا

طبق اعلام انجمن بین المللی تحقیقات زنبورداری، تعداد کلنی های زنبور عسل در اروپای مرکزی در چند دهه اخیر بسیار کاهش یافته است. 


به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، کاهش تعداد زنبورداران در کل اروپا از سال 1985 آغاز شد. تاکنون تنها گزارشهای موردی از چند کشور اعلام شده است.
محققان در بررسی خود به آمار زنبورداران کل اروپا استناد کردند. به این ترتیب که تعداد کلنی های زنبور بین 1965 تا 1985 در 14 کشور و بین 1985 تا 2005 را در 18 کشور مد نظر قرار دادند. البته این آمار برای کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا و اروپای شرقی چندان مقرون به صحت به نظر نمی رسیدند.
با این که در اروپا و آمریکا تعداد کلنی های زنبور کاهش یافته است، اما تعداد آن­ها در مقیاس جهانی در 50 سال گذشته 45 درصد افزایش نشان می دهد.
طبق بررسیهای محققان، تعداد کلنی های زنبور در اروپا از 1985 تاکون کاهش چشمگیری یافته است. این روند در کشورهایی مانند جمهوری چک، نروژ، اسلواکی و سوئد کاملاً مشهود است. در مقابل، در جنوب اروپا (یونان، ایتالیا، پرتغال) تعداد کلنی های زنوب ربین 1985 تا 2005 افزایش یافته است. اما در مجموع تعاد زنبورداران در تمام کشورهای فوق کاهش پیدا کرده است.

محققان گمان می کنند علت این قضیه، تغییرات اجتماعی و اقتصادی سالهای اخیر باشد. افزایش درآمد ساکنان مناطق روستایی سبب شده تا محصولات شیرین دیگری در استطاعت خرید آنان قرار بگیرند. ضمن این که نیروی ماشین بسیاری از مشاغل را به سرعت در مناطق روستایی از بین برده و آنان را روانه شهرها ساخته است. زنبورداری حتی جنبه سرگرمی و تفنن خود را از دست داده است. هزینه درمان زنبورهای بیمار در برخی مواقع به حدی می­رسد که درآمد حاصله را کاملاً می بلعد.
این بررسی، راز کاهش کلنی های زنبور را کاملاً برملا نساخته است. اما دانشمندان امید دارند با هماهنگی بیشتر به ویژه در روشهای ارزابی بتوانند به حل این معضل کمک کنند.
کاهش گرده افشانانی مانند زنبورهای درشت و پروانه ها یکی از ارکان پروژه ای در اتحادیه اروپا موسوم به ALARM است. این برنامه در پی ارزیابی خطرات زیست محیطی کاهنده تنوع زیستی با روشهای مطمئن و دقیق است.


خبرگزاری کشاورزی ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد