زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبوران عسل قسمت سوم

رُس کردن یا کریستالیزه شدن عسل

اغلب تصورمی­شود که عسل­های کریستالیزه شده و یا رس کرده از مرغوبیت خوبی برخوردار نبوده و شاید تقلبی باشند. این تصور صحیح نبوده بلکه کریستالیزه شدن عسل بستگی به مواد تشکیل دهنده­ی آن و شرایط انبار و ذخیره شدن آن دارد. بعضی از عسل­ها هرگز کریستالیزه نمی­شوند و برخی دیگر چند روز پس از استخراج کریستالیزه می­شوند بعضی عسل­ها حتی در داخل قاب کریستالیزه می­گردند.

(پرورش زنبورعسل، عبادی و احمدی)

ارزش غذایی و دارویی عسل

مصرف عسل در کودکان و کهنسالان به علت هضم و جذب سریع آن اهمیت  زیادی دارد. عسل به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش تخمیر الکی ایجاد نمی کند. وجود اسیدهای آزاد در عسل سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می نماید. (پرورش زنبورعسل، دکترعبادی ودکتر احمدی )

خواص دارویی عسل طبیعی :

از گذشته تا کنون از عسل طبیعی در درمان بسیاری از بیماریها استفاده شده است مهم­ترین خاصیت عسل طبیعی ضد میکروب بودن آن است در حالی­که عسل یک ماده کاملا" خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب باشد . ولی میکروب­ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود. زیرا عسل طبیعی حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است. در گذشته از این خاصیت عسل برای از بین بردن پینه­های دست و پا سود می­جستند.

عسل طبیعی حاوی آنتی اکسیدان است از این رو مصرف آن برای سلامت قلب و عروق مفید است. عسل بر سلامت پوست کمک می­کند و ضد پیری است.

در قدیم هر دارویی را با عسل مخلوط می کردند؛ زیرا خاصیت بهبود بخشی داروها را چند برابر می­کرده و امروزه هم از عسل طبیعی برای بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود .

عسل در فراوردههای ضد سرفه بطور مستقیم و غیر مستقیم استفاده میشود . مضمضه و غرغره شربت عسل طبیعی برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو بسیار سود مند است. عسل ضد آسم است .

عسل طبیعی با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان­ها و لثه مضر نیست، بلکه لثه­ها را سالم می­سازد و دندان­ها را سفید می­کند.

عسل طبیعی دستگاه گوارشی را پاک می­سازد و ضد اسهال می­باشد. در تحقیقات ثابت شده است که عسل، اثر بسیار مفیدی بر عفونت­های معده هلیکوباکترپیلوری دارد. از این رو عسل التیام بخش زخم معده و زخم دستگاه گوارش است .

عسل طبیعی در درمان آب مروارید مفید است. عسل طبیعی باد شکن است و برای معالجه قلنج روده (کلیت) تجویز می شود و در مسمومیت­های غذایی، دستگاه گوارشی را پاک می­سازد .

عسل طبیعی دوست کبد و پاد زهر است؛ پس در بیماری­های کبدی مصرف آن مفید است.  سکنجبینی که با عسل طبیعی تهیه شود، در صفرا بری ممتاز است. عسل طبیعی سنگ­های کلیه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد .

عسل طبیعی خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی توصیه می­شود که قبل از خواب چند قاشق مربا خوری عسل میل کنند.

برای رفع کم اشتهایی مفید است وکلا" جریان خون را در بدن بهبود می­بخشد. از این رو به رشد عضلات کمک می­کند پس برای بچه­های کم اشتها و افراد ورزش­کار بسیار مفید است .

عسل طبیعی گرفتگی مویرگ­ها را باز می­کند و برای عروق بسیار مفید است پس سالمندان اگر هر روز شربت عسل و لیموی تازه بنوشند عمر طولانی­تری خواهند داشت.

حتی موم عسل طبیعی نیز خاصت زیادی دارد و ماسک آن برای صورت، چین وچروک و فرو رفتگی­های پوست مفید است و آن­را می­پوشاند و پوست را لطیف می­کند.

 بررسی مقالات 1984 تا 2001 نشان می­دهد حداقل 25 تحقیق راجع به اثرات ضد زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است .

عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده ی پوست مورد تایید است. همچنین 40 مورد دیگر، نشان داده که عسل دارای اثرات ضد خونریزی با موفقیت 88 درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضد میکروب نیز همراه بوده است .

خاصیت ضد میکروبی در عسل با pH حدود 2/3 تا 5 به آب اکسیژنه یا هیدروژن پرکسید مربوط بوده که از تغییرات آنزیمی گلوکز و گلوکونیک اسید حاصل می شود. به هر حال اثر ضدمیکروبی عسل پس از گرم شدن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش می­یابد .

(معجزات درمانی عسل و انگبین­ها_محمود دریایی)
نظرات 1 + ارسال نظر
ساسوکه یکشنبه 28 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 02:45 ب.ظ

سایت فوق العاده دارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد