X
تبلیغات
نماشا
رایتل

زنبور عسل در ایران

توسعه بازار عسل نیازمند اعتمادسازی است

دومین جلسه بررسی وضعیت تولید و استانداردهای عسل در کانون انجمن های صنایع غذایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی، در این جلسه محمد داوودی، کارشناس عسل طی سخنانی به بررسی وضعیت تولید عسل پرداخت و گفت: بر اساس آمار موجود 46 هزارتن عسل طی سال 88 تولید شده که این میزان در مقایسه با تولید 9 هزار تن عسل در سال 61 ، رشد مناسبی را نشان می دهد.
وی افزود: استان آذربایجان غربی با تولید 12350 تن عسل بزرگ ترین تولید کننده عسل به شمار می رود و استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و مازندران به ترتیب با تولید 7500، 4590، 3347 تن عمده ترین تولیدکنندگان عسل کشور هستند.
این کارشناس عسل در بخش دیگری از سخنان خود نبود مراکز آموزش عالی، ضعف تشکیلاتی تولیدکنندگان، نبود اعتبارات کافی، ضعف نظام آماری و همچنین معضلات مربوط به فرهنگ مصرف عسل را از مهم ترین مشکلات تولید عسل در کشور دانست.
داوودی با اشاره به صادرات 2151تن عسل در سال 88 خاطر نشان کرد: عدم انطباق تولید عسل با استانداردهای اروپایی، عرضه نامناسب عسل باتوجه به فرهنگ مصرف کشورهای اروپایی و نبود فناوری روز دنیا در زمینه فرآوری و بسته بندی منجر به کاهش صادرات عسل شده است. .


وی همچنین در خصوص راهکارهای توسعه و رشد تولید عسل گفت: کنترل مداوم کیفیت عسل از لحاظ باقیمانده سموم و دفع آفات نباتی و نیز وجود انواع آنتی بیوتیک ها از سوی سازمانهای نظارتی، جلوگیری از واردات عسل برای حفظ اکوسیستم ، معرفی و تبلیغ و ترویج مصرف انواع عسل های خامه ای و عسل کریستالیزه و اعتمادسازی در جامعه در قبال عسل تولیدی و تجدیدنظر و کارشناسی سریع در مورد ویژگیهای ارائه شده در استاندارد ملی ایران به شماره 92 به خصوص در مورد فاکتور hmf و درصد ساکارز می تواند نقش موثری را در بالابردن کیفیت و توسعه بازار مصرف عسل داشته باشد