زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور داری فرصتی برای ایجاد اشتغال


زنبور داری فرصتی برای ایجاد اشتغال

تهران - در سال های اخیر به زنبورداری به عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال نگاه شده و در بسیاری از شهرستان های استان تهران نیز زنبورداری به عنوان یک حرفه و یا شغل مورد توجه قرار گرفته است.

زنبور نیز یکی از آفریده های خوب خدا است و مانند بقیه آفریده های خداوند دارای فواید زیادی برای زندگی انسان‌ها می باشد.

این موجود کوچک دارای فواید بسیاری است، ما با شنیدن نام آن به یاد عسل می افتیم اما زنبور عسل علاوه بر تولید عسل می تواند در فعالیت های دیگری نیز سهیم باشد.

کارشناسان یکی از خاصیت های این موجودات را گرده افشانی می دانند که خود در ایجاد تنوع گیاهی در طبیعت و مزارع موثر است.

گرده افشانی زنبور موجب تولید محصول مرغوب و افزایش محصول کشاورزان می شود و اگر گرده افشانی گیاهان به خوبی انجام شود، محصولات آنها کم، کوچک و یا پوک نمی شوند.

مردم ما فایده زنبور عسل را تنها در تولید عسل می دانند در صورتی که همه تولیدات زنبور عسل برای انسان و محیط زیست مفید است.

عسل به عنوان یک محصول غذایی و دارویی پر مصرف در دنیا شناخته شده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری های عفونی، پوستی، گوارشی، چشمی، سوختگی و افزایش ایمنی بدن موثر است.

موم زنبور عسل نیز همانند عسل در صنعت دارویی و در تولید روکش کپسول‌ها و قرص‌ها و برخی پمادها مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین جویدن موم موجب تقویت لثه ها می شود.

برخی از پزشکان از موم برای درمان لک صورت حاصل از جوش‌ها نیز استفاده می کنند علاوه بر اینکه این ماده در درمان ترک پوست و زخم نیز موثر است.

کارشناسان معتقدند زنبور عسل موجب حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست می‌شود و یکی از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیا همین زنبورهای عسل هستند.

امروزه نیز اهمیت حفظ تنوع زیستی بر کسی پوشیده نیست و خاصیت گرده افشانی زنبور عسل نیز برای حفظ تنوع گیاهی، افزایش بازدهی محصولات کشاورزی دارای اهمیت زیادی می باشد.

گرده افشانی زنبورهای عسل برای کشاورزان و دامداران باید فرهنگ سازی شود به طوری که بدانند حضور زنبورداران در باغات و زمین‌های کشاورزی و مراتع و جنگل‌ها اول از همه به نفع خود آنها است چرا که بازدهی محصولات را بالا می برد.

در استان تهران، دشت لار یکی از دشت های وسیع، زیبا و پر گل و گیاه است که وجود زنبور عسل می تواند در حفظ تنوع گیاهی آن مفید باشد اما امسال مسوولان محیط زیست از ورود زنبورداران به این دشت جلوگیری کردند.

زنبورداران نیز برای حضور در دشت لار با اجتماع در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست خواستار حضور در این دشت شدند.

و بالاخره مسوولان محیط زیست نیز برای حضور یک ساله به این افراد اجازه حضور دادند.

اینجا این سووال مطرح می شود که آیا زنبور برای محیط زیست مفید است یا خیر؟

http://irna.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
fatemeh سه‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:54 ق.ظ

جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد