زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

به علت گردوغبار و تنش‌های گرمایی تولید عسل در استان 20 درصد کاهش

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان:

به علت گردوغبار و تنش‌های گرمایی تولید عسل در استان 20 درصد کاهش یافت.

به حساب نیاوردن زنبورداری به عنوان یک شغل برای بهره‌مندی از مزایای بیمه با تعرفه بخش کشاورزی را از نقاط ضعف استان در زنبورداری است/در استان دو هزار و 21 زنبوردار فعال هستند که 2.9درصد عسل کشور را تولید می‌کنند.
همدان- ایلنا: مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: در سال جاری 937 تن عسل در استان تولید شده که نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلنا، محمد نظر پور ورود گرد و غبار و تنش‌های گرمایی طول سال را علت کاهش میزان تولیدعسل استان عنوان کرد و افزود: گرد و غباری که بر روی گلها می‌نشیند موجب می شود زنبور نتواند خوب تغذیه کند همچنین زنبور عسل در دمای 16 تا 32 درجه سانتیگراد در حداکثر فعالیت خودش قرار دارد و حرارت بالای 32 درجه و برودت پایین‌تر از 16 درجه منجر به کاهش این فعالیت می‌شود.
نظرپور با اشاره به این که در سال جاری 169 هزار و 787 کلنی زنبور عسل با 1.5 درصد افزایش نسبت به سال قبل فعال بوده است تصریح کرد: در استان دو هزار و 21 زنبوردار فعال هستند که 2.9درصد عسل کشور را تولید می‌کنند و در رتبه 9 تولید عسل کشور قرار داریم.
وی فرآورده‌های زنبور عسل را شامل عسل، گرده گل ، موم، بره موم، ژله رویان و زهر عنوان کرد و فرآورده آن را در استان همدان عسل و موم برشمرد.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: از نقاط قوت استان در زنبورداری وجود زنبورداران متخصص، باتجربه و تحصیل کرده است به طوری که در چند سال اخیر در زمره زنبورداران نمونه کشوری قرار گرفته‌اند.
نظرپورخاطرنشان کرد: در حال حاضر شش تعاونی زنبورداری، شش واحد دارای مجوز بسته بندی عسل به ظرفیت 870 تن در استان فعال هستند و از خدمات این سازمان به زنبورداران صدور دفترچه‌های زنبورداری، صدور مجوز کوچ، حمایت و هدایت تشکل‌های زنبورداری و پرداخت تسهیلات بانکی می‌توان اشاره کرد.
وی به حساب نیاوردن زنبورداری به عنوان یک شغل برای بهره‌مندی از مزایای بیمه با تعرفه بخش کشاورزی را از نقاط ضعف استان در زنبورداری برشمرد و گفت: عدم توان تشکل‌ها برای استفاده از تسهیلات به علت نبود وثیقه، عدم اعتماد بانکها به زنبور داران به دلیل مهاجرت‌های فصلی آنان، عدم استقبال زنبورداران از بیمه به علت عملکرد صندوق بیمه درسالهای قبل نیز از مسائل دیگر زنبورداران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد