زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبور عسل در ایران

Honey Bee زنبور عسل

زنبوران عسل قسمت چهارم

اجتناب پذیری تبلور و شکرک عسل

به هر حال باید دانست که در دنیا عسلی نیست که دیر یا زود به مرور زمان در اثرماندن متبلور نشود .این تغییر حالت فیزیکی بدون اینکه تاثیری در کیفیت عسل داشته باشد پدید می آید. مصرف کننده بنا به سلیقه خود می تواند یا آن را به صورت بلور (رس زده )مصرف کند یا با مایع کردن مجدد آن را بصورت اذل درآورد. عسلی که شکرک بزند حتما عسل خالص می باشد . و عسلی که شکرک نزند خالص یا ناخالص باشد. به طور کلی همهی عسل های خالص شکرک می زنند . ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل های مختلف با هم فرق می کند . (دکتر شهرستانی )

در ایران فقط عسل مایع بیشتر مورد قبول میباشد ولی در کشور های اروپایی عسل سفت (رُس زده) ، شکرک زده یا کِرمی (شبیه کارامل) را به عسل شفاف و روان ترجیح می­دهند بر خلاف عقیده مصرف کننده­گان ایرانی که عسل شکرک زده را اصلا" نمی­پسندند.

(معجزات درمانی عسل و انگبین­ها _محمود دریایی)

عسل معجزه طبیعت

  عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین می­گوند و عبارت است از شهد گل­ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک که خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود مرسوم به کیسه عسلی وارد می­کند وقتی میزان شهد جمع آوری شده به حدود 40 میلی گرم رسید گل­ها را رها کرده و به سمت کندو پرواز میکند. جالب اینکه برای تهیه یک کیلو عسل، زنبور باید شهد 20 میلیون گل را جمع­آوری و به کندو حمل کند. جالبتر اینکه زنبور عسل خاصیت « ثابت گلی » دارد. یعنی تا وقتی که مشغول جمع­آوری شهد یک گل است روی سایر گل­ها نمی نشینند .

زنبور عسل پیش از رسیدن یه کندو در بین راه مقداری از آب شهد را جذب می­کند و چون شهد گل­ها حاوی 50 تا80 درصد آب است، با عمل میزان رطوبت عسل را به حدود 17 تا حداکثر 25 درصد می­رساند یعنی حدودا" از هر سه گرم شهدی که زنبور عسل به کندو می آورد، یگ گرم عسل به دست می آید. البته عسل مناطق شمالی کشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار است و لذا آبکی می­باشد ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار می باشد. زنبور عسل آنزیم دیاستازی به نام اینورتاز را نیز به شهد اضافه می­کند که این آنزیم­ها به همراه مواد قندی و نشاسته­ایی که چهار پنجم وزن عسل را تشکیل می­دهد عامل اصلی متبلور شدن یا شکرک زدن عسل به شمار می­روند. لذا این باور که عسل غیر طبیعی شکرک می­زند صحیح نیست. بلکه دلیل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبیعی وجود دیاستاز و همچنین کربوهیدرات­ها می­باشد. دیاستاز ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث تهنشین شدن آن می­شود. مقدار گلوکز عسل هر چه بیشتر باشد زودتر متبلور و ته نشین می­شود. این خاصیت فقط در عسل­های طبیعی و غیر تقلّبی دیده می­شود؛ زیرا تنها عسل­های طبیعی حاوی دیاستاز هستند. مدت زمان شکرک زدن یا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل، متفاوت است و حتی در مورد عسل اقاقیا به 4 سال هم می­رسد. در کشور های اروپایی عسل سفت شده و متبلور شده را بیشتر می­پسندند. دکتر نعمت الله شهرستانی استاد زنبورداری می­گوید: وقتی که عسل رسوب می­کند حتما" سالم و طبیعی است ولی اگر رسوب نکند می­تواند طبیعی یا غیر طبیعی باشد که تشخیص آن به عهده آزمایشگاه است و در آنجا میزان دیاستاز را اندازه­گیری می­کنند. طبیعی است. که عسل تقلبی که از شکر درست شده باشد دیاستاز ندارد.

تشخیص عسل طبیعی و غیر طبیعی از طریق مزه کردن غیر ممکن است برای مصرف کننده یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می کند و با بینی­اش آن را بو می­کند و یا با زبانش آن را مزه می کند. اگر مجموعه خصوصیات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل­ها را داشت؛ آن عسل واقعی است و ارزش آن را دارد که بهایش را در حد معقول بپردازد . لازم به ذکر است مزه، رنگ، عطر و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه می باشد و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد. نوع نژاد فقط در پر کاری و کم کاری تاثیر دارد .

همانطور که قبلا" اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات ها تشکیل می­دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم­ها، ویتامین­ها، گرده گل و آب. هر 100 گرم عسل 330 کیلوکالری انرژی تولید میکند. لذا عسل ، غذایی مقوی و انرژی زا است و به کمک دیاستازهایش چربی­های اطراف قلب را آب میکند به همین دلیل مصرف آن به سال خوردگان و بیماران قلبی توصیه می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد